5 Dagen Moezel

28 maart t/m 1 april 2007

Woensdag 28 maart
Trier
Reisemobilpark “Treviris”
Messepark
GPS: 49° 44’ 25” N__06° 37’ 28” O
kosten: € 6,- pd.

We vertrekken woensdagmorgen zo rond een uur of negen voor een kort tripje langs de Moezel. Het is schitterend zonnig weer en dat geeft onmiddellijk een vakantiegevoel als je in de camper zit. Volgens onze ‘Miep’ ( de GPS) is de beste route via Antwerpen en Luik, dus volgen wij slaafs de aanwijzingen die zij geeft op. Het is niet erg druk op de weg en na ergens tussen Luik en de Duitse grens een uitgebreide koffiestop te hebben gehouden, zijn wij rond de middag op de camperplaats in Trier. De camperplaats ligt direct langs de Moezel en is een heel grote parkeerplaats voor de gemeente camping. Er kunnen 120 campers staan. Aangezien het nog erg vroeg in het seizoen is, staan we er met zo’n 8 campers die op dat grote terrein dus nauwelijks te vinden zijn.

Het is al weer 3 jaar geleden dat wij hier waren ( op de oude camperplaats !) en we stappen dus na de lunch op onze fietsjes om naar het centrum te gaan. Dat is een kwartiertje fietsen vanaf de camperplaats.

Trier heeft een schitterend oud centrum met veel gezellige winkelstraten een mooi marktplein. De vorige keer dat wij hier waren hebben we de oude Romeinse opgravingen gedaan, dus dat slaan wij dit keer over. Er zijn in Duitsland altijd een paar zaken waar wij altijd wel even naar binnen stappen. Butlers, is er daar één van. En ja hoor, de rode koffielepels waar we er nog twee van zochten hebben ze hier volop. Ze hebben zelfs het complete rode bestek op voorraad. Als wij in het zonnetje op de markt lopen, begint het zo maar ineens te regenen. Daar hebben we ff niet op gerekend en zo te zien niemand om ons heen. Winkels dus snel alles afdekken, mensen snel de winkels in om droog te blijven en de zon blijft schijnen. Als het wolkje, dat de boosdoener is, over is gewaaid komt alles weer op gang en verlustigen wij ons aan een grote ijs…………

Als we weer terug zijn bij de camper kunnen we nog even buiten zitten met een glaasje wijn. Het koelt redelijk snel af zo tegen de avond en dus eten we maar in de camper. De campingbaas komt zijn geld innen en we kunnen bij hem broodjes voor de volgende morgen bestellen.

Donderdag 29 maart
Wintrich
Weingut Clemens
Kurfürstenstrasse 11
GPS: 49° 53’ 26” N__06° 57’ 17” O
kosten: € 5,- pd

We hebben besloten dat wij toch ons bestek gaan vervangen door het meer bij de camper passende rode bestek van Butlers. Na het ontbijt dus weer op de fiets, en dan maar hopen dat ze van alles vier in huis hebben. Dat lukt gelukkig nadat de vriendelijke dame die ons helpt in het magazijn de vierde lepel heeft opgedoken. Tevreden kunnen wij ons dus opmaken voor het vervolg van de reis. Eerst nog even lozen en bijvullen op de verzorgingsplaats die op de camping zelf is, en dan door naar Wintrich.

Op campersite hebben wij enthousiaste verhalen gelezen over Weingut Clemens, dus gaan wij daar naar toe. Het is ook zonder GPS makkelijk te vinden en als we aankomen zijn er geen andere campers. Het ziet er goed verzorgd uit en alle plaatsen hebben stroom en zelfs een eigen kraan en vuilwaterafvoer. We gaan even het dorp in, maar dat valt wat tegen. Ziet er leuk uit, maar is nog erg stil en wat er is aan winkels en cafe’s is gesloten. We zijn duidelijk een week te vroeg. Volgende week is het pas Pasen en barst het toeristenseizoen los. Op de camperplaats komen er tegen de avond nog twee Duitse campers bij, maar op het Weingut is niets te beleven. Morgen maar weer verder!

Vrijdag 30 maart
Bernkastel-Kues en Enkirch
Enkirch
GPS: 49°58’ 59” N__07° 07’ 15” O
Kosten: € 6,-

We gaan ’s morgens richting Bernkastel-Kues waar we drie jaar geleden tijdens de wijnfeesten waren. Er is geen camperplaats helaas, maar je kunt de wagen wel over de brug, aan de andere kant van de Moezel op de parkeerplaats zetten. Je mag daar staan tussen 10 en 18 uur. Bernkastel is een prachtig stadje met heel veel mooie oude vakwerkhuizen. Het is er nu heerlijk rustig en we kunnen alles op ons gemak bekijken. We lunchen er in een restaurantje vlak naast het raadhuis en genieten van het uitzicht op de markt. Bij de VVV komen we er achter dat dit jaar de wijnfeesten van 17 t/m 19 augustus zijn. Staat in de agenda om dan weer terug te zijn hier.

s Middag reizen we door naar Enkirch waar ook een grote camperplaats is langs de Moezel. We staan er op een mooi plekje en gaan op de fiets het dorp verkennen. Enkirch bestaat uit een boven- en een onderdorp. Het bovendorp is het historische deel en heeft veel moois te bieden. Wel even een klim hier en daar, maar het is de moeite waard. Het weer is redelijk en we kunnen als we terug komen nog wel weer even buiten zitten met een lekker glaasje wijn.

Zaterdag 31 maart
Ediger-Eller
GPS: 50° 06’ 00” N__07° 08’ 29” O
Kosten: € 4,- pd

Ook hier komt ’s morgens om kwart over acht de bakker langs met verse broodjes. Wat is dat toch heerlijk in Duitsland dat op veel camperplaatsen de bakker langs komt.

We gaan een eind fietsen naar de volgende dorpjes, maar het weer valt wat tegen en we gaan redelijk snel weer terug. We besluiten na de lunch toch maar wat verder te rijden richting Cochem. Het is heerlijk rijden zo langs de Moezel en vrijwel in ieder dorpje dat je passeert, kom je wel een camperplaats tegen. Wij stoppen in Ediger-Eller in het deel Ediger. Ook hier staan we weer vlak langs de Moezel en tegen het dorp aan. Tot nu toe was het ons niet gelukt om bij een Weingut wijn te kopen. We hebben er tientallen gezien, maar ze waren allemaal gesloten. Hier lukt het ons eindelijk om na een wandeling langs alle mooie oude huizen, kerk en straatjes die dit dorp heeft te eindigen in een klein wijnkeldertje waar we diverse moezelwijnen kunnen proeven. Tegen betaling uiteraard. Van de wijn die ons het meest aanstaat nemen we een doosje mee. Ze zullen bij ons niet oud worden denk ik. Moet ook niet met Riesling.

Zondag 1 april
Naar huis

Zondagmorgen vertrekken we weer richting huis. We maken nog even een stop in Cochem, waar Marian de nodige foto’s maakt van het kasteel dat hoog boven Cochem ligt. Wij hebben nu helaas geen tijd om er lang te blijven, maar de volgende keer dat wij richting Moezel gaan, beginnen wij hier en zullen er ruim de tijd voor nemen om al het moois hier te bezichtigen.